Link-uri sponsorizate

Meseria de insotitor al copilului cu autism, predata la cursuri ale societatii civile




968 vizualizari
Meseria de insotitor al copilului cu autism, predata la cursuri ale societatii civile 2017
Link-uri sponsorizate
Opt copii cu autism din zece au nevoie de insotitor (shadow) la clasa.
 
Societatea civila face un nou pas spre integrarea copiilor cu autism. La initiativa Asociatiei pentru Recuperarea si Integrarea Copiilor cu Autism (A.R.I.C.A), absolventii si studentii la Psihologie au sansa de a participa la un curs despre rolul si metodele insotitorilor la clasa ai copiilor cu autism. Un astfel de insotitor, numit si shadow (umbra), este considerat necesar de catre 80% dintre parintii copiilor cu tulburari din spectrul autismului, releva studiile.

Psihologul Clinician Carmen Hotar, Presedinte al A.R.I.C.A., considera ca orice absolvent de Psihologie, Psihopedagogie speciala, Asistenta Sociala sau Pedagogie poate fi insotitorul unui copil cu autism. Insotitorul la clasa trebuie sa fie un bun observator, sa fie empatic, perseverent, rabdator, punctual si, cel mai important, sa aiba notiuni despre autism.

Cursul Importanta shadow-ului in integrarea copilului cu autism, organizat de A.R.I.C.A. in 12 Noiembrie la Bucuresti, se adreseaza totodata parintilor copiilor cu autism. Nenumarati parinti ne-au solicitat recomandari privind potentiali insotitori la clasa pentru copiii lor, astfel ca ne-am propus sa organizam frecvent cursuri care sa le furnizeze candidatilor instrumente si tehnici. Totodata, parintii care vor sa inteleaga mai bine ce se intampla la scoala cu copilul lor, cum acesta poate fi ajutat sa se integreze, cum lucreaza un shadow si ce obiective se urmaresc in procesul terapeutic sunt invitati, de asemenea, sa ni se alature, explica psihologul Carmen Hotar.

Autismul este o tulburare neurobiologica severa, care afecteaza comunicarea, relationarea si integrarea senzoriala. In Romania, conform ONG-urilor care se ocupa de aceasta afectiune, peste 30.000 de copii au autism. Numarul copiilor cu aceasta tulburare ar fi insa mult mai mare, in conditiile in care majoritatea celor afectati nu figureaza in evidenta oficiala, mai sustin reprezentantii societatii civile.

Conform specialistilor, la copiii cu autism, interventia terapeutica trebuie sa fie zilnica si in regim sustinut, iar principiile trebuie insusite si aplicate acasa si de catre familie. De asemenea, esential pentru  progresele copilului cu autism este ca acesta sa fie expus cat mai mult unor medii sociale tipice (copii si alte persoane cu dezvoltare normala), precum gradinita sau scoala.

Cu diagnosticare precoce, educatie adaptata si servicii de sprijin, o persoana cu autism isi poate atinge potentialul maxim, mai spun specialistii. 

Cea mai recenta ancheta cantitativa realizata de Federatia pentru Drepturi si Resurse pentru Persoanele cu Tulburari in Spectrul Autist (FEDRA) releva ca, dintre copiii cu tulburare din spectrul autist de varsta scolara, aproximativ 60% sunt deja cuprinsi in invatamant sau urmau sa intre in clasa zero in septembrie 2015, 21% frecventau inca gradinita, desi aveau varsta de a fi integrati in ciclul primar, iar 18% nu erau deloc cuprinsi in invatamant. Aproximativ jumatate dintre elevii cu autism care ar fi avut nevoie de un profesor itinerant si de sprijin au si beneficiat, periodic, de serviciile unui astfel de specialist, conform aceleiasi anchete.

Te-ar putea interesa si:

Lasa un comentariu