Link-uri sponsorizate

Autismul Diagnostic si Tratament




3226 vizualizari
Autismul Diagnostic si Tratament 2017
Link-uri sponsorizate
Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare, care afecteaza viata copiilor pe urmatoarele paliere: social, limbaj, cognitiv, motor. 

Primele semne ale autismului apar in jurul varstei de un an, cand parintii observa de obicei urmatoarele: copilul nu raspunde la propriul nume, nu vorbeste/vorbeste fara sens, are stereotipii, fixatii si comportamente indezirabile agresive si autoagresive ca raspuns la cerintele persoanelor din jur sau la schimbarile de mediu.

Ce este de facut?

In primul rand, spuneti toate aceste nereguli medicului pediatru, acesta va poate recomanda un specialist (psiholog sau psihiatru) pentru o evaluare a copilului. In cazul in care medical pediatru nu observa sau nu este de accord cu temerile dvs si va spune: Nici o problema, lasati-l, isi revine!, apelati la un psihiatru/psiholog. In cazul in care si acestia va spun ca nu aveti motive de ingrijorare, insa dvs continuati sa vedeti probleme cu care alti parinti nu se confrunta, apelati la alt specialist. Nu va lasati pacaliti de eternal: E o perioada/etapa a dezvoltarii lui!.

De cele mai multe ori, instincul dvs de parinte este mai bun decat orice ochi de specialist.
In cazul in care copilul a primit deja un diagnostic (autism/tulburare de spectru, Asperger, note autiste), este necesara inceperea unei interventii terapeutice. Terapia ABA este cea care a dat cele mai bune rezultate in cazul recuperarii copiilor cu probleme din acest spectru (si nu numai).

Ce inseamna TERAPIA ABA? Este analiza comportamentala aplicata, prin care copilului ii sunt predate toate abilitatile pe care nu le stapaneste bine, conform varstei sale. Aceasta predare se face pe pasi, tinandu-se cont de varsta sa cronologica si mintala, de problemele comportamentale si de gradul de afectare.

Daca, de exemplu, copilul nu vorbeste deloc, insa isi comunica dorintele prin semne: va duce de mana la baie, va arata obiectele dorite, etc, (comunicare non verbala) interventia in acest domeniul se incepe prin a-I incuraja copilului comunicarea verbala, ci nu a-l forta sa vorbeasca. Incepeti mereu din punctul imediat neputintei copilului. Exemplu: daca stie sa manance singur, insa nu accepta fara tv, atunci incepeti interventia de la problema cu care se confrunta: continuati sa ii cereti sa manance SINGUR, insa FARA tv. Folositi o recompensa foarte puternica (alta decat TV) pentru ca accepta sa manance fara. Dupa ce a terminat de mancat, I se poate da tv-ul ca si recompensa. Nu va intoarceti niciodata asupra acelor abilitati pe care le stapaneste foarte bine. (exemplu: stie sa se imbrace singur, insa I se introduce program special!)
Pentru a nu se crea astfel de situatii, apelati la un coordonator. Atentie insa LA CINE! Primul pas pe care acesta trebuie sa-l faca este EVALUAREA copilului. Daca acesta nu incepe cu evaluarea, renuntati la colaborarea cu el!
Daca se porneste fara evaluare, nu aveti de unde sa stiti in ce stadiu este copilul. Este ca o interventie chirurgicala fara analize. Daca nu s-a efectuat un EKG, de unde stiti cat de afectata este inima? Daca programul de interventie comportamentala este sub nivelul cunostintelor copilului, atunci il trage in jos de copil, pentru ca acesta nu progreseaza, ci stagneaza sau regreseaza.
Daca insa este peste nivelul cunostintelor copilului, creaaza frustrari, ce duc la agresivitate.

Terapia ABA trebuie aplicata pe toate palierele vietii copilului: social (copilul este invatat sa interactioneze cu alte persoane si cu mediul: sa dezvolte abilitati compatibile cu societatea, fara autostimulari, fixatii, etc), comunicare (copilul este invatat sa comunice functional, prin limbaj verbal/nonverbal, ci nu prin comportamente indezirabile: tipat, Muscat, etc), motor (copilului ii sunt dezvoltate abilitatile motrice unde are dificultati: urcatul scarilor alternativ, aruncat/prins mingi, etc), cognitiv (copilul invata abilitati necesare integrarii atat in viata sociala/familiala, cat si in mediul educational: obiecte, numere, colorat, etc).

ABA nu inseamna terapie la masa, in camera copilului, asa cum se afirma de foarte multe ori.
Aba este un mod de viata aplicabil oricarei situatii. Are la baza conceptual conform caruia ORICE COMPORTAMENT ESTE INFLUENTAT/PRODUS DE UN ANTECEDENT SI/SAU DE CONSECINTA APLICATA ACESTUIA.

Exemplu: antecedent: mi-e foame, stomacul incepe sa ma doara
Comportament: mananc
Consecinta:stomacul nu ma mai doare
Prin urmare, MANCAREA a fost cea care a modificat starea mea initiala (durerea de stomac), cauzata de senzatia de foame. Asa ca, de fiecare data cand imi va fi foame, voi aplica acelasi comportament (mananc), pentru a stopa durerea.

Daca, in schimb, la acelasi antecedent (mi-e foame), aplic alt comportament (continuu sa las stomacul sa roada in gol si continuu sa ma uit la TV), consecinta va fi: durerea si mai puternica. Prin urmare, stiu ca data viitoare, cand imi va fi foame, comportamentul care va rezolva problema este MANCATUL.

Aplicand acest principiu, orice eveniment/problema, etc din viata noastra poate fi rezolvat, cu minimul de frustrari.

Monica Berceanu
Psihopedagog/logoped/terapeut comportamental ABA
e-mail: monica.berceanu[arond]yahoo.com
tel: 0728055416

Te-ar putea interesa si:

Lasa un comentariu